Privacyverklaring/algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden van:
Sterk Elektrotechniek B.V.
Johan Frisostraat 33
6668 CA Randwijk
Inschrijfnummer K.v.K.: 78738245


Artikel 1: Toepasselijkheid – definities

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op ieder aanbod van ons en op al onze
    overeenkomsten van koop/verkoop en opdracht die wij met u sluiten.
  2. Als (een deel van) een bepaling nietig is of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen van deze
    algemene voorwaarden van toepassing.
  3. Bij een afwijking tussen deze algemene voorwaarden en een vertaling hiervan, geldt de Nederlandse
    tekst.
  4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op na- of deelbestellingen, vervolg- of
    deelopdrachten.
  5. Alle bepalingen in deze algemene voorwaarden zijn zowel geschreven voor onze zakelijke
    kopers/opdrachtgevers als voor consumenten. Wij gebruiken de term “consument”, wanneer een
    bepaling een afwijking/aanvulling bevat die alleen geldt voor consumenten. Een “consument” is: een
    natuurlijke persoon die handelt buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit.
  6. Verder gebruiken wij in deze algemene voorwaarden de volgende termen:
    a. aanbod: ieder aanbod van ons, al dan niet in de vorm van een schriftelijke offerte/begroting;
    b. schriftelijk: per brief, per e-mail of iedere andere vorm van communicatie die hiermee gelijk gesteld
    kan worden, zoals WhatsApp-berichten;
    c. documenten: zowel fysieke als digitale documenten, bijvoorbeeld door u of ons te maken of
    verstrekken adviezen, berekeningen, tekeningen, ontwerpen, rapporten e.d.
    d. informatie: zowel genoemde documenten als overige (mondelinge) gegevens;
    e. opdracht: een opdracht tot het verrichten van werkzaamheden of het geven van
    advies/ondersteuning op het gebied van elektrotechniek (zowel traditionele installaties als
    uitgebreide domotica systemen), stofzuigsystemen of zonnepanelen;
    f. werkzaamheden: installatie-, montage-, reparatie-/onderhoudswerkzaamheden;
    g. object: de installatie, het systeem, de apparatuur, het gebouw e.d. waarin of waaraan wij de
    overeengekomen werkzaamheden verrichten;
    h. zaken: onze producten op het gebied van elektrotechniek, stofzuigsystemen of zonnepanelen. Dit
    betreft zowel los te leveren zaken als de materialen/onderdelen die wij bij de uitvoering van een
    opdracht gebruiken en aan u leveren.

    Artikel 2: Aanbod
  7. Tenzij wij in/bij ons aanbod een geldigheidstermijn vermelden, betreft dit een vrijblijvend aanbod. Een
    vrijblijvend aanbod mogen wij uiterlijk binnen 2 werkdagen na ontvangst van uw aanvaarding nog
    herroepen.
  8. Een samengesteld aanbod verplicht ons niet tot levering van een deel van de aangeboden
    prestatie/zaken tegen een overeenkomstig deel van de prijs/vergoeding.
  9. Als wij ons aanbod baseren op uw informatie en deze informatie onjuist/onvolledig blijkt te zijn of
    naderhand wijzigt, mogen wij de opgegeven prijzen, tarieven en/of termijnen hieraan aanpassen.
  10. Ons aanbod en onze prijzen/tarieven gelden niet automatisch voor nabestellingen of
    nieuwe/vervolgopdrachten.
  11. Aan u getoonde of verstrekte monsters en modellen, opgaven van capaciteiten, functionaliteiten,
    afmetingen en andere omschrijvingen of specificaties in brochures, promotiemateriaal of op onze
    website zijn zo nauwkeurig mogelijk, maar gelden alleen ter aanduiding. U kunt hieraan geen rechten
    ontlenen.
  12. De verstrekte monsters en modellen blijven ons eigendom. Zodra wij dit vragen, retourneert u deze aan
    ons. De kosten van retournering zijn voor uw rekening.
  13. Als wij kosten maken ten behoeve van ons aanbod, mogen wij deze kosten aan u doorberekenen. Wij
    informeren u dan op voorhand.

    Artikel 3: Totstandkoming overeenkomst
  14. De overeenkomst komt tot stand nadat u ons aanbod heeft geaccepteerd. Als uw acceptatie afwijkt van
    het aanbod, komt de overeenkomst pas tot stand nadat wij schriftelijk met de afwijkingen hebben
    ingestemd.
  15. Wij zijn pas gebonden aan:
    a. een opdracht of bestelling zonder daaraan voorafgaand aanbod;
    b. mondelinge afspraken;
    c. aanvullingen op of wijzigingen van de algemene voorwaarden of overeenkomst;
    nadat wij dit schriftelijk aan u hebben bevestigd of zodra wij – zonder uw bezwaar – met de uitvoering
    van de opdracht, bestelling of afspraken zijn begonnen.

    Artikel 4: Vergoeding – prijzen, tarieven
  16. Tenzij wij met u een vaste vergoeding overeenkomen voor een opdracht, berekenen wij onze vergoeding
    op basis van de bestede uren tegen het met u overeengekomen/ons gebruikelijke uurtarief. Bij
    meningsverschillen over de bestede of in rekening gebrachte uren, is onze urenregistratie bindend,
    behoudens uw tegenbewijs.
  17. Als tijdens de uitvoering van de opdracht blijkt dat wij de hoeveelheid werk niet goed hebben ingeschat,
    mogen wij een overeengekomen vaste vergoeding verhogen, mits de inschattingsfout ons niet te
    verwijten valt en wij de opdracht in redelijkheid niet kunnen uitvoeren tegen de overeengekomen
    vergoeding.
  18. Bij spoedopdrachten of als wij overeengekomen werkzaamheden op uw verzoek verrichten buiten onze
    normale werkdagen, mogen wij aan u een toeslag berekenen. Onze normale werkdagen zijn: maandag
    tot en met vrijdag (met uitzondering van erkende nationale feestdagen) binnen de voor ons gebruikelijke
    werktijden.
  19. Onze in een aanbod, prijs- of tarieflijst vermelde prijzen en tarieven zijn exclusief BTW en eventuele
    kosten, zoals transport- of verzendkosten, voorrijkosten, kosten voor het doen van een KLICgraafmelding bij het kadaster op grond van de Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en
    ondergrondse netten en netwerken (WIBON) en declaraties van ingeschakelde derden.
  20. Prijsverlagingen na het sluiten van de overeenkomst door – bijvoorbeeld – opruimingen of kortingsacties
    geven u geen recht op een prijsvermindering.
  21. Als wij na het sluiten van de overeenkomst te maken krijgen met (kost)prijsverhogende
    omstandigheden, mogen wij de met u overeengekomen prijzen/tarieven hieraan aanpassen.
    (Kost)prijsverhogende omstandigheden zijn in ieder geval wijzigingen in wet- en regelgeving,
    overheidsmaatregelen, valutaschommelingen, wijzigingen in de prijzen van benodigde
    materialen/onderdelen of wijzigingen in de tarieven van ingeschakelde derden.
  22. Bent u een consument en betreft het een prijs- of tariefwijziging binnen 3 maanden na het sluiten van
    de overeenkomst? Dan mag u de overeenkomst binnen 5 werkdagen na onze melding van de wijziging
    ontbinden. Ontbinding geschiedt door een aan ons gerichte schriftelijke verklaring.

    Artikel 5: Inschakelen van derden
    Wij mogen leveringen en werkzaamheden door derden laten verrichten.

    Artikel 6: Verplichtingen – informatie
  23. U zorgt ervoor dat:
    a. u alle voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde informatie tijdig aan ons verstrekt;
    b. wij op de overeengekomen datum en tijd toegang krijgen tot de werklocatie en deze locatie voldoet
    aan de geldende wettelijke (veiligheids-)eisen;
    c. de werklocatie in een zodanige staat is dat wij onze werkzaamheden ongehinderd kunnen
    verrichten/voortzetten;
    d. wij op de overeengekomen data en tijden kunnen beschikken over/toegang hebben tot het object;
    e. – indien overeengekomen – de op de werklocatie aanwezige IT-infrastructuur en netwerken zodanig
    zijn dat te installeren zaken hieraan gekoppeld kunnen worden. Wij informeren u hierover;
    f. door u ingeschakelde derden ons niet belemmeren of vertraging veroorzaken bij de uitvoering van
    onze overeenkomst;
    g. wij op de werklocatie kosteloos kunnen beschikken over de door ons gewenste
    aansluitmogelijkheden voor elektriciteit (krachtstroom), gas en water. Verloren arbeidsuren als
    gevolg van uitval van deze voorzieningen zijn voor uw rekening;
    h. wij vrije toegang hebben tot toiletten en schaftlokalen/kantines;
    i. op de werklocatie voldoende voorzieningen aanwezig zijn voor afval;
    j. wij onze gereedschappen e.d. op de werklocatie kunnen opslaan/opbergen zonder dat beschadiging
    of diefstal kan plaatsvinden;
    k. op de werklocatie kosteloos de door ons/onze onderaannemers in redelijkheid gewenste overige
    voorzieningen aanwezig zijn;
    l. u ons vóór aanvang van de werkzaamheden informeert over de ligging van (eigen en inpandige)
    kabels, leidingen e.d. die niet vallen onder de WIBON;
    m. u ons direct informeert als de ligging van de kabels, leidingen e.d. die wel onder de WIBON vallen, is
    gewijzigd of mogelijk afwijkt van de bij het Kadaster bekende gegevens;
    n. u ons in ieder geval informeert over in/aan uw pand of dak aanwezige asbest.
  24. U garandeert dat de aan ons verstrekte informatie correct en volledig is en vrijwaart ons voor
    aanspraken van derden die voortvloeien uit het onjuist/onvolledig zijn van deze informatie.
  25. U bent aansprakelijk voor verlies, diefstal en overige schade aan de gereedschappen e.d. die wij tijdens
    de uitvoering van de overeenkomst bij u hebben opgeslagen. Hieronder valt ook schade door
    onvolkomenheden, mankementen e.d. op de werklocatie.
  26. Wij mogen kosteloos naam-aanduidingen en reclame op de werklocatie/aan het werk aanbrengen.
  27. Voldoet u niet (tijdig) aan voornoemde verplichtingen of uw overige verplichtingen uit de
    overeenkomst/deze algemene voorwaarden? Dan mogen wij de uitvoering van de overeenkomst
    opschorten totdat u wel aan uw verplichtingen heeft voldaan. De kosten en overige gevolgen
    (bijvoorbeeld schade) die hieruit voortvloeien zijn voor uw rekening en risico.
  28. Als u uw verplichtingen niet nakomt en wij niet direct nakoming verlangen, tast dit ons recht niet aan
    om later alsnog nakoming van u te vragen.

    Artikel 7: Vertrouwelijke informatie
  29. Wij houden alle informatie die wij bij het sluiten/uitvoeren van de overeenkomst van of over u krijgen
    geheim. Wij geven deze informatie alleen aan derden voor zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering
    van de overeenkomst.
  30. Wij nemen alle redelijke voorzorgsmaatregelen om deze informatie geheim te houden. De
    geheimhoudingsplicht geldt ook voor onze werknemers en derden die onder onze verantwoordelijkheid
    bij de uitvoering van de overeenkomst betrokken zijn.
  31. Wij verwerken informatie die valt onder de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) conform
    de AVG en melden eventuele inbreuken op de beveiliging van de informatie ook conform de AVG.
  32. De geheimhoudingsplicht geldt niet wanneer wij de informatie als gevolg van wet- en/of regelgeving of
    een rechterlijke uitspraak moeten openbaren en ons niet kunnen beroepen op een wettelijk/door een
    rechter toegestaan verschoningsrecht. Deze uitzondering geldt ook voor de werknemers/derden zoals
    bedoeld in lid 2.

    Artikel 8: Risico van opslag van informatie
  33. Wij bewaren alle van u ontvangen informatie gedurende de uitvoering van de overeenkomst. Wij slaan
    deze informatie op zorgvuldige wijze en – indien aan de orde – conform de AVG op.
  34. Wij nemen alle redelijke maatregelen om het verloren gaan van of ongewenste toegang tot deze
    informatie (bijvoorbeeld door virussen, technische storingen, cybercriminaliteit e.d.) te voorkomen. Wij
    zijn echter nooit aansprakelijk voor schade die u lijdt als gevolg van het verlies/tenietgaan van deze
    informatie, tenzij:
    a. de schade te wijten is aan onze opzet of bewuste roekeloosheid;
    b. aansprakelijkheid voortkomt uit de AVG.
  35. Tenzij wij anders overeenkomen, bewaart u altijd het origineel of een kopie/back-up van de aan ons
    verstrekte informatie.

    Artikel 9: Zonnepanelen
  36. Bij ons advies over en het plaatsen van zonnepanelen houden wij rekening met de relevante regelgeving
    en normen. Wij kijken altijd naar uw concrete situatie en proberen uit te gaan van een zo optimaal
    mogelijk rendement voor u. Desondanks kunnen wij u niet garanderen dat een verwacht/mogelijk
    rendement behaald wordt. Dit is namelijk mede afhankelijk van factoren waar wij geen invloed op
    hebben (bijvoorbeeld het aantal zonuren of wijzigingen in de omgeving, zoals tussentijdse gebreken aan
    het object, aanplant van bomen e.d.).
  37. U verklaart dat er geen asbest aanwezig is op/aan het object waar wij de zonnepanelen moeten
    plaatsen. Blijkt bij de uitvoering van de opdracht dat wel sprake is van asbest? Dan zijn de hieruit
    voortvloeiende schade en kosten (bijvoorbeeld voor verwijdering door een derde) voor uw rekening.
  38. Betreft de opdracht (mede) het regelen van een subsidieaanvraag of btw-teruggaaf of het geven van
    ondersteuning hierbij? Dan gaan wij zorgvuldig te werk en houden wij rekening met de relevante
    regelgeving. Desondanks hebben wij altijd slechts een inspanningsverplichting en kunnen wij nooit
    garanderen dat onze inspanningen leiden tot het door u gewenste (positieve) resultaat. Wij zijn hierbij
    immers afhankelijk van de (inhoud van de) door u verstrekte informatie en de feiten.

    Artikel 10: Onderhoud en storingen
  39. Wij kunnen met u een overeenkomst sluiten voor het verrichten van periodiek onderhoud of het
    verhelpen van storingen, defecten e.d. aan de geleverde zaken/het object.
  40. In de overeenkomst maken wij met u afspraken over:
    a. de periodieke (onderhouds-)bijdrage;
    b. de werkzaamheden en kosten die in deze periodieke bijdrage zijn inbegrepen en eventuele
    bijkomende kosten;
    c. – indien aan de orde – de frequentie en/of planning van de werkzaamheden;
    d. de looptijd en opzegmogelijkheden van de overeenkomst.
  41. Geconstateerde storingen, defecten e.d. meldt u op de hiervoor overeengekomen wijze aan ons, waarna
    wij deze storingen, defecten e.d. naar beste vermogen verhelpen/herstellen.
  42. Zijn de hiervoor benodigde materialen/onderdelen niet inbegrepen in de periodieke bijdrage? Dan
    brengen wij deze tegen de alsdan geldende actuele prijzen bij u in rekening.

    Artikel 11: Levering – termijnen – voortgang en uitvoering overeenkomst
  43. Wij spannen ons in de overeengekomen prestatie/zaken tijdig te leveren, maar overeengekomen
    termijnen zijn nooit fatale termijnen. Komen wij onze verplichtingen niet (tijdig) na? Dan moet u ons bij
    schriftelijke ingebrekestelling nog een redelijke termijn gunnen voor nakoming.
  44. Als er vertraging ontstaat bij de uitvoering of afronding van een opdracht of bij de overeengekomen
    levering van zaken doordat:
    a. wij niet tijdig alle noodzakelijke informatie van u ontvangen;
    b. wij niet tijdig een overeengekomen (vooruit)betaling van u ontvangen;
    c. er sprake is van overige omstandigheden die voor uw rekening en risico komen;
    hebben wij recht op een redelijke verlenging van de overeengekomen termijn en op vergoeding van de
    hiermee gemoeide kosten en schade, zoals eventuele wachturen.
  45. Bespoedigen wij de uitvoering van de overeenkomst op uw verzoek? Dan mogen wij de hiermee
    gemoeide overwerkuren en overige kosten aan u doorberekenen.
  46. Wij mogen de overeenkomst in delen uitvoeren en iedere deellevering of -prestatie afzonderlijk
    factureren.
  47. Als wij een overeenkomst in fasen uitvoeren, mogen wij de uitvoering van onderdelen die bij een
    volgende fase horen opschorten, totdat u de resultaten van de voorgaande fase heeft goedgekeurd.
    De hieruit voortvloeiende kosten en schade zijn voor uw rekening.
  48. Het risico voor te leveren zaken gaat op u over zodra de zaken ons pand/terrein verlaten of wij u
    informeren dat u de zaken kunt afhalen.
  49. Verzending of transport van de zaken is voor uw rekening en risico. Wij zijn niet aansprakelijk voor
    schade die verband houdt met de verzending/het transport.
  50. Bent u een consument? Dan gaat het risico voor de zaken op u over zodra u of een door u
    aangewezen derde de zaken ontvangt. Wijst u zelf een vervoerder aan? Dan gaat het risico op u
    over bij ontvangst van de zaken door deze vervoerder. Verzending of transport is voor uw rekening.
  51. Bezorgen wij de zaken zelf bij u (bijvoorbeeld omdat wij de zaken ook voor u installeren)? Dan gaat
    het risico voor de zaken op u over bij ontvangst van de zaken. Wij kunnen u wel transportkosten
    berekenen.
  52. Wij mogen bestelde zaken en voor een opdracht aangeschafte materialen/onderdelen voor uw rekening
    en risico opslaan, wanneer wij de zaken niet op de overeengekomen wijze aan u kunnen leveren, u deze
    zaken niet afhaalt of wij de opdracht niet kunnen uitvoeren en de oorzaak hiervan in uw risicosfeer ligt.
    Wij geven u een redelijke termijn waarbinnen u ons de gelegenheid geeft alsnog te leveren, de opdracht
    alsnog uit te voeren of u de zaken alsnog afhaalt.
  53. Blijft u na deze redelijke termijn in gebreke met uw (afname-)verplichting? Dan bent u per direct in
    verzuim. Wij mogen de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – geheel of
    gedeeltelijk ontbinden en de bestelde zaken dan wel de materialen/onderdelen aan derden verkopen en
    al vervaardigde documenten vernietigen, zonder dat wij uw eventuele schade, rente en kosten moeten
    vergoeden. Ook tast dit ons recht niet aan op vergoeding van onze (opslag-)kosten, schade en
    winstderving of ons recht alsnog nakoming van u te vragen.
  54. Bij de uitvoering van de overeenkomst houden wij rekening met de hiervoor relevante (wettelijke)
    voorschriften, richtlijnen, normen/keurmerken, vergunningen en (overige) beschikkingen van
    overheidswege. De kosten voor het naleven hiervan zijn voor uw rekening.
  55. Indien aan de orde, wijzen wij u op onvolkomenheden, fouten, gebreken, eventuele problemen e.d.
    in/bij de door of namens u:
    a. verstrekte informatie;
    b. voorgeschreven/gewenste technieken, werkwijzen e.d.;
    c. gegeven aanwijzingen;
    d. ter beschikking gestelde of voorgeschreven materialen, onderdelen e.d.
    voor zover deze onvolkomenheden, fouten, gebreken, problemen e.d. relevant zijn voor onze prestatie
    en wij hiermee bekend zijn of redelijkerwijs kunnen zijn.
  56. Wij informeren u ook over de gevolgen voor overeengekomen prijzen, tarieven en termijnen:
    a. bij door u gewenste wijzigingen in een bestelling/opdracht;
    b. als tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat wij deze – door onvoorziene omstandigheden
  • niet op de overeengekomen wijze kunnen uitvoeren. Wij overleggen met u over een mogelijke
    gewijzigde uitvoering. Maken voornoemde omstandigheden de uitvoering onmogelijk? Dan hebben
    wij in ieder geval recht op volledige vergoeding van de al verrichte werkzaamheden/leveringen en
    door ons gemaakte kosten.
  1. U controleert ieder conceptdocument dat wij aan u voorleggen – bijvoorbeeld in het kader van onze
    dienstverlening rond zonnepanelen – en geeft zo spoedig mogelijk uw reactie hierop. Indien nodig,
    passen wij het concept aan en leggen dit nogmaals ter goedkeuring aan u voor. Wij kunnen u daarbij
    vragen iedere pagina van de definitieve versie voor akkoord te paraferen of hiervoor een schriftelijke
    akkoordverklaring te ondertekenen. U mag de documenten pas gebruiken na dit akkoord. Als wij
    goedgekeurde documenten nog moeten wijzigen, geldt dit als meerwerk en mogen wij de hieruit
    voortvloeiende meerkosten aan u doorberekenen.

    Artikel 12: Meer- en minderwerk
  2. Meerwerk betreft in ieder geval alle op uw verzoek of noodzakelijkerwijs uit de uitvoering van de
    overeenkomst voortkomende extra werkzaamheden en leveringen die niet zijn opgenomen in het
    aanbod/de opdracht.
  3. Wij komen meer- en minderwerk schriftelijk met u overeen. Wij zijn pas gebonden aan mondelinge
    afspraken nadat wij deze schriftelijk aan u hebben bevestigd of zodra wij – zonder uw bezwaar – met
    de uitvoering hiervan zijn begonnen.
  4. Verrekening van meer- en minderwerk is in ieder geval aan de orde bij:
    a. wijzigingen in de oorspronkelijke opdracht;
    b. onvoorziene kostenverhogingen of -verlagingen en afwijkingen van verrekenbare of geschatte
    hoeveelheden.
  5. Tenzij wij anders overeenkomen, verrekenen wij meer- en minderwerk bij de eindafrekening met u.
    Als daarbij het saldo van het minderwerk dat van het meerwerk overtreft, mogen wij bij de
    eindafrekening 10% van het verschil van de saldi bij u in rekening brengen. Dit geldt niet als het
    minderwerk op ons verzoek is.

    Artikel 13: Goedkeuring – oplevering – onderhoudstermijn
  6. Wij informeren u wanneer wij de overeengekomen werkzaamheden hebben afgerond en het object
    (weer) gebruiksklaar is.
  7. De werkzaamheden zijn conform de overeenkomst opgeleverd, op het moment dat u het
    object/resultaat heeft gecontroleerd en de opleverstaat of (werk-)bon voor goedkeuring heeft
    getekend.
  8. U wordt geacht uw goedkeuring te hebben gegeven als:
    a. u een verstrekte opleverstaat of (werk-)bon niet binnen 5 werkdagen getekend aan ons retourneert,
    maar binnen deze termijn ook geen klachten heeft geuit;
    b. wij geen opleverstaat of (werk-)bon hebben verstrekt en u niet binnen 5 werkdagen na de in lid 1
    bedoelde mededeling klachten heeft geuit;
    c. u het object/resultaat voor het verstrijken van voornoemde termijn al (weer) in gebruik heeft
    genomen.
  9. Schakelt u derden in voor werkzaamheden die van invloed (kunnen) zijn op een behoorlijk gebruik
    van ons werk/het object? Dan is dit geen reden voor een latere goedkeuring of een afkeuring als
    deze werkzaamheden nog niet zijn verricht/beëindigd bij voltooiing van ons werk.
  10. Constateert u binnen een met u overeengekomen onderhoudstermijn kleine gebreken die wij
    eenvoudig kunnen herstellen? Dan zijn ook deze gebreken voor u geen reden tot onthouding van
    een goedkeuring aan ons werk, tenzij de gebreken een ingebruikneming van het object
    belemmeren. Wij herstellen de in de onderhoudstermijn geconstateerde gebreken zo spoedig
    mogelijk. Bij gebreke van een overeengekomen termijn, geldt een onderhoudstermijn van 30 dagen
    na oplevering.
  11. Constateert u na de oplevering/onderhoudstermijn nog gebreken, onvolkomenheden e.d.? Dan
    gelden hiervoor de bepalingen van het klachtartikel.

    Artikel 14: Klachten
  12. U controleert de geleverde zaken direct na ontvangst en meldt eventuele zichtbare gebreken,
    beschadigingen, fouten, defecten, afwijkingen in aantallen e.d. op de vrachtbrief/begeleidende bon. Bij
    gebreke van een vrachtbrief/begeleidende bon meldt u deze klachten binnen 2 werkdagen na ontvangst
    schriftelijk aan ons. Meldt u deze klachten niet tijdig? Dan worden de zaken geacht in goede staat door
    u te zijn ontvangen en conform de overeenkomst te zijn.
  13. Overige klachten over de geleverde zaken meldt u direct na ontdekking – maar uiterlijk binnen de
    overeengekomen garantietermijn – schriftelijk aan ons. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn voor
    uw risico.
  14. Klachten over verrichte werkzaamheden meldt u ook direct na ontdekking – maar uiterlijk binnen de
    hiervoor overeengekomen termijn – schriftelijk aan ons. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn
    voor uw risico. Komen wij geen termijn overeen? Dan geldt een termijn van 3 maanden na oplevering.
    Bij gebreke van een tijdige klacht, worden de werkzaamheden geacht conform de overeenkomst te zijn
    verricht.
  15. Meldt u een klacht niet tijdig? Dan kunt u geen beroep doen op een overeengekomen garantie.
  16. Klachten schorten uw betalingsverplichting niet op.
  17. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.
  18. U stelt ons in staat de klacht te onderzoeken en geeft ons alle hiervoor relevante informatie. Is voor het
    onderzoek retourzending noodzakelijk of moeten wij de klacht ter plaatse onderzoeken? Dan is dit voor
    uw rekening, tenzij uw klacht achteraf gegrond blijkt te zijn. U draagt altijd het verzend-/transportrisico.
  19. Retourzending vindt plaats op een door ons te bepalen wijze en – indien mogelijk – in de originele
    verpakking/emballage.
  20. Geen klachten zijn mogelijk over:
    a. onvolkomenheden in/eigenschappen van zaken die inherent zijn aan de aard van de materialen
    waaruit de zaken vervaardigd zijn;
    b. in de branche geaccepteerde kleine afwijkingen wat betreft opgegeven capaciteiten,
    functionaliteiten, afmetingen e.d.;
    c. gebreken/defecten die (deels) het gevolg zijn van normale slijtage;
    d. fouten in al goedgekeurde documenten;
    e. zaken die na ontvangst door u zijn gewijzigd of be- of verwerkt.

    Artikel 15: Garanties
  21. Wij voeren de overeengekomen leveringen en werkzaamheden naar behoren en conform de in onze
    branche geldende normen uit, maar geven geen verdere garantie dan wij uitdrukkelijk met u
    overeenkomen.
  22. Wij staan tijdens de garantietermijn in voor de gebruikelijke kwaliteit en deugdelijkheid van het
    (op)geleverde.
  23. Bij het gebruik van voor een opdracht benodigde onderdelen/materialen baseren wij ons op informatie
    van de fabrikant/leverancier over de eigenschappen hiervan. Geeft de fabrikant/leverancier voor deze
    onderdelen/materialen of voor de geleverde zaken een garantie? Dan geldt deze garantie op dezelfde
    wijze tussen ons. Wij informeren u hierover.
  24. Wilt u de zaken gebruiken voor een ander doel dan het gebruikelijke doel of op een andere wijze dan de
    gebruikelijke wijze? Dan garanderen wij alleen dat de zaken hiervoor geschikt zijn als wij dat schriftelijk
    aan u bevestigen.
  25. U kunt geen beroep doen op de garantie zolang u de voor de zaken/werkzaamheden overeengekomen
    prijs of vergoeding nog niet heeft voldaan.
  26. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.
  27. Beroept u zich terecht op een overeengekomen garantie? Dan hebben wij de keuze uit kosteloos herstel
    of kosteloze vervanging van de zaken, het alsnog – kosteloos en op de juiste wijze – uitvoeren van de
    overeengekomen werkzaamheden dan wel een terugbetaling van/korting op de overeengekomen prijs of
    vergoeding. Als er sprake is van bijkomende schade, gelden hiervoor de bepalingen van het
    aansprakelijkheidsartikel.
  28. Bent u een consument? Dan mag u altijd kiezen voor kosteloos herstel/kosteloze vervanging van de
    zaken of het alsnog – kosteloos en op de juiste wijze – uitvoeren van de werkzaamheden, tenzij dit in
    redelijkheid niet van ons kan worden gevraagd. In dit laatste geval mag u de overeenkomst – door een
    aan ons gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden of een korting op de overeengekomen
    prijs/vergoeding vragen.

    Artikel 16: Aansprakelijkheid
  29. Buiten de uitdrukkelijk met u overeengekomen of door ons gegeven garanties/gegarandeerde resultaten,
    aanvaarden wij geen enkele aansprakelijkheid.
  30. Wij zijn alleen aansprakelijk voor directe schade. Iedere aansprakelijkheid voor gevolgschade, zoals
    bedrijfsschade, winstderving en geleden verlies, vertragingsschade, personen- of letselschade, is
    uitdrukkelijk uitgesloten.
  31. U neemt alle noodzakelijke maatregelen om de schade te voorkomen of beperken.
  32. Als wij aansprakelijk zijn, is onze schadevergoedingsplicht altijd beperkt tot maximaal het bedrag dat
    onze verzekeraar in het voorkomende geval uitkeert. Komt het niet tot een uitkering of valt de schade
    niet onder een door ons gesloten verzekering? Dan is onze schadevergoedingsplicht beperkt tot
    maximaal het factuurbedrag voor de geleverde zaken en/of de verrichte werkzaamheden.
  33. Al uw aanspraken op een vergoeding van geleden schade verjaren in ieder geval 6 maanden nadat u
    bekend bent met/had kunnen zijn met de door u geleden schade en ons dus hiervoor had kunnen
    aanspreken.
  34. In afwijking van het vorige lid geldt voor consumenten een termijn van 1 jaar.
  35. Als wij onze werkzaamheden/leveringen verrichten aan de hand van door/namens u verstrekte
    informatie – zoals door u zelf uitgevoerde berekeningen, metingen e.d. -, zijn wij niet verantwoordelijk
    voor de inhoud, juistheid en volledigheid van deze informatie.
  36. Stelt u onderdelen/materialen voor verwerking beschikbaar? Dan zijn wij verantwoordelijk voor een
    correcte verwerking, maar niet voor de deugdelijkheid van deze onderdelen/materialen noch voor het
    effect dat deze onderdelen/materialen op het eindresultaat hebben.
  37. Wij zijn nooit aansprakelijk voor schade aan ons werk of het object als gevolg van door of namens u
    uitgevoerde werkzaamheden/leveringen.
  38. Wij zijn niet aansprakelijk – en u kunt geen beroep doen op de toepasselijke garantie – als de schade
    ontstaat door:
    a. uw ondeskundig gebruik of gebruik in strijd met het doel van het (op)geleverde of gebruik in strijd
    met de door/namens ons verstrekte instructies, adviezen, gebruiksaanwijzingen, handleidingen e.d.;
    b. uw ondeskundige bewaring (opslag) van de zaken;
    c. ondeskundig/onvoldoende onderhoud van de zaken of een ondeskundige/onjuiste installatie van de
    zaken door u of een door u ingeschakelde derde;
    d. aantasting van de zaken door van buiten komende invloeden anders dan invloeden waartegen de
    zaken normaliter bestand zouden moeten zijn, zoals storm, brand, blikseminslag, vocht e.d.
    e. normale slijtage of corrosie;
    f. fouten, onvolledigheden, gebreken e.d. in de door of namens u aan ons verstrekte of
    voorgeschreven informatie (zoals in uw eigen berekeningen) of onderdelen/materialen;
    g. uw aanwijzingen of instructies;
    h. of doordat door/namens u (reparatie-)werkzaamheden of wijzigingen/bewerkingen aan het
    (op)geleverde zijn uitgevoerd, zonder onze uitdrukkelijke voorafgaande toestemming.
  39. In de in het vorige lid genoemde situaties bent u volledig aansprakelijk voor de hieruit voortvloeiende
    schade en vrijwaart u ons voor aanspraken van derden.
  40. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet als de schade te wijten is
    aan onze opzet of bewuste roekeloosheid of als de beperkingen in strijd zijn met dwingendrechtelijke
    wettelijke bepalingen. Alleen in deze gevallen vrijwaren wij u voor aanspraken van derden.

    Artikel 17: Betaling
  41. Wij mogen altijd een (gedeeltelijke) vooruitbetaling of andere zekerheid voor betaling aan u vragen.
  42. Tenzij wij anders overeenkomen, betaalt u binnen een vervaltermijn van 14 dagen na de factuurdatum.
    De juistheid van de factuur staat vast als u niet binnen deze betaaltermijn bezwaar maakt.
  43. Heeft u binnen de betaaltermijn niet (volledig) betaald? Dan bent u aan ons een vertragingsrente
    verschuldigd ter grootte van 2% per maand, cumulatief te berekenen over de hoofdsom. Gedeelten van
    een maand rekenen wij daarbij als volle maand. Wat betekent deze cumulatieve maandrente? In de
    eerste maand na het verstrijken van de betaaltermijn berekenen wij de rente over de hoofdsom. In
    iedere daaropvolgende maand dat u niet betaalt, berekenen wij de rente over de hoofdsom vermeerderd
    met de al in de voorgaande maand(en) opgebouwde rente.
  44. Bij consumenten berekenen wij een vertragingsrente van 6% per jaar, tenzij de wettelijke rente hoger is.
    In dat geval geldt de wettelijke rente.
  45. Als uw betaling na aanmaning alsnog uitblijft, mogen wij u bovendien buitengerechtelijke incassokosten
    in rekening brengen ter hoogte van 15% van het factuurbedrag met een minimum van € 40,00.
  46. Aan consumenten geven wij bij aanmaning minimaal een termijn van 14 dagen na ontvangst van deze
    aanmaning om alsnog te betalen. Blijft betaling opnieuw uit, dan zijn de buitengerechtelijke
    incassokosten voor de consument:
    a. 15% van het bedrag van de hoofdsom over de eerste € 2.500,00 van de vordering (met een
    minimum van € 40,00);
    b. 10% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 2.500,00 van de vordering;
    c. 5% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 5.000,00 van de vordering;
    d. 1% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 190.000,00 van de vordering;
    e. 0,5% van het meerdere van de hoofdsom.
    Dit alles met een absoluut maximum van € 6.775,00.
  47. Voor de berekening van de buitengerechtelijke incassokosten mogen wij de hoofdsom van de vordering
    na verloop van 1 jaar verhogen met de in dat jaar opgebouwde vertragingsrente.
  48. Blijft uw betaling uit? Dan mogen wij de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring –
    ontbinden of onze verplichtingen uit de overeenkomst opschorten, totdat u alsnog betaalt of ons
    hiervoor een deugdelijke zekerheid geeft. Wij hebben dit opschortingsrecht al voordat u in verzuim bent
    met uw betaling, als wij dan al gegronde redenen hebben om aan uw kredietwaardigheid te twijfelen.
  49. Ontvangen betalingen brengen wij eerst in mindering op alle verschuldigde rente en kosten en hierna op
    de opeisbare facturen die het langst openstaan, tenzij u bij de betaling schriftelijk meldt dat deze
    betrekking heeft op een latere factuur.
  50. U mag onze vorderingen niet verrekenen met tegenvorderingen die u op ons meent te hebben. Dit geldt
    ook indien u (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt of in staat van faillissement wordt verklaard.
  51. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.

    Artikel 18: Eigendomsvoorbehoud
  52. Alle zaken die wij aan u leveren, blijven ons eigendom totdat u aan al uw betalingsverplichtingen heeft
    voldaan.
  53. Deze betalingsverplichtingen betreffen niet alleen de koopprijs van de zaken, maar ook onze
    vorderingen:
    a. voor verrichte werkzaamheden die met de levering verband houden;
    b. wegens een toerekenbare tekortkoming van u, zoals een schadevergoeding, buitengerechtelijke
    incassokosten, rente en eventuele boetes.
  54. Als wij identieke, niet-individualiseerbare zaken aan u leveren, wordt steeds de partij zaken die hoort bij
    de oudste factuur/facturen geacht als eerste te zijn verkocht. Dit betekent dat het
    eigendomsvoorbehoud altijd rust op alle geleverde zaken die nog in uw voorraad/pand aanwezig zijn op
    het moment dat wij een beroep doen op ons eigendomsvoorbehoud.
  55. U mag de zaken in het kader van uw normale bedrijfsvoering doorverkopen, mits u met uw afnemers
    ook een eigendomsvoorbehoud overeenkomt.
  56. U mag zaken waarop een eigendomsvoorbehoud rust niet verpanden of in de feitelijke macht van een
    financier brengen.
  57. U informeert ons direct, als derden stellen dat zij eigendoms- of andere rechten hebben op de zaken.
  58. Zolang u over de zaken beschikt, bewaart u deze zorgvuldig en als ons identificeerbaar eigendom.
  59. U zorgt voor een zodanige bedrijfs- of inboedelverzekering, dat de onder eigendomsvoorbehoud
    geleverde zaken zijn meeverzekerd. U geeft ons op ons verzoek inzage in de verzekeringspolis en
    bijbehorende premiebetalingsbewijzen.
  60. Handelt u in strijd met dit artikel of doen wij om een andere reden een beroep op ons
    eigendomsvoorbehoud? Dan mogen wij/onze werknemers uw terrein betreden en de zaken terugnemen.
    Dit tast onze rechten op het – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden van de
    overeenkomst of een vergoeding van onze schade, gederfde winst en rente niet aan.
    Artikel 19: Intellectuele eigendomsrechten
  61. Tenzij wij anders overeenkomen, zijn wij de rechthebbende van alle intellectuele eigendomsrechten
    die rusten op of voortkomen uit de door ons geleverde of vervaardigde (elektrotechnische)
    werken/systemen/zaken/documenten. Alleen wij mogen deze rechten uitoefenen.
  62. Dit betekent – onder meer -, dat u de door ons geleverde/vervaardigde:
    a. documenten niet mag gebruiken buiten de context van de overeenkomst, niet mag
    vermenigvuldigen, niet aan derden mag geven en derden hierin geen inzage mag geven;
    b. werken, systemen, zaken of onderdelen hiervan niet mag namaken, wijzigen, reproduceren e.d.;
    zonder onze voorafgaande schriftelijke toestemming.
  63. Verstrekt u documenten of bestanden aan ons? Dan garandeert u dat deze documenten of
    bestanden geen inbreuk maken op intellectuele eigendomsrechten van derden. U bent aansprakelijk
    voor schade die wij door dergelijke inbreuken lijden en vrijwaart ons voor aanspraken van deze
    derden.
    Artikel 20: Faillissement – beschikkingsonbevoegdheid e.d.
  64. Wij mogen de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden op het
    tijdstip waarop u:
    a. in staat van faillissement wordt verklaard of hiervoor een aanvraag is gedaan;
    b. (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt;
    c. door executoriale beslaglegging wordt getroffen;
    d. onder curatele of onder bewind wordt gesteld;
    e. op andere wijze de beschikkingsbevoegdheid of handelingsbekwaamheid met betrekking tot (delen
    van) uw vermogen verliest.
  65. U informeert de curator of bewindvoerder altijd over de (inhoud van de) overeenkomst en deze
    algemene voorwaarden.
    Artikel 21: Overmacht
  66. Als wij jegens u tekortschieten in het nakomen van onze contractuele verplichtingen, kan ons dit niet
    worden toegerekend als er sprake is van overmacht.
  67. In de volgende omstandigheden is in ieder geval sprake van overmacht aan onze zijde:
    a. oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten, overheidsmaatregelen of
    dreiging van deze/vergelijkbare omstandigheden;
    b. verstoring van de bij het aangaan van de overeenkomst bestaande valutaverhoudingen;
    c. bedrijfsstoringen door brand, inbraak, sabotage, uitval van elektriciteit, internet- of
    telefoonverbindingen, cybercriminaliteit, stakingen, (maatregelen in verband met epidemie
    of pandemie), natuurverschijnselen, (natuur)rampen e.d.;
    d. door weersomstandigheden, wegblokkades, ongeval, import- en export belemmerende
    maatregelen, een (tijdelijk) gebrek aan de benodigde materialen/onderdelen e.d. ontstane
    transportmoeilijkheden en (op)leveringsproblemen.
  68. Bij overmacht mogen wij de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden
    of onze werkzaamheden/leveringen aanpassen of voor een redelijke termijn opschorten. Wij hoeven dan
    geen schadevergoeding aan u te betalen.
  69. Treedt de overmachtssituatie in nadat wij de overeenkomst al gedeeltelijk hebben uitgevoerd? Dan
    hebben wij wel recht op vergoeding van al uitgevoerde werkzaamheden/leveringen.
    Artikel 22: Annulering – opschorting
  70. Als u de overeenkomst voorafgaand aan of tijdens de uitvoering annuleert, mogen wij aan u een
    gefixeerde schadevergoeding berekenen voor:
    a. alle gemaakte kosten (zoals al ingekochte materialen/onderdelen);
    b. onze door de annulering geleden schade inclusief de gederfde winst.
    Afhankelijk van al verrichte werkzaamheden en leveringen en gemaakte kosten is deze
    schadevergoeding 20 tot 100% van de overeengekomen prijs/vergoeding.
  71. Als u een geplande afspraak minder dan 24 uur van tevoren afzegt/verzet of niet aanwezig bent op
    het afgesproken tijdstip, mogen wij de daarvoor gereserveerde tijd bij u in rekening brengen.
  72. U vrijwaart ons voor aanspraken van derden die uit de annulering voortvloeien.
  73. Wij mogen de verschuldigde schadevergoeding verrekenen met alle door u betaalde bedragen en uw
    eventuele tegenvorderingen.
  74. Vraagt u ons de uitvoering van de overeenkomst op te schorten? Dan mogen wij de vergoeding voor
    alle verrichte werkzaamheden/leveringen per direct opeisen en bij u in rekening brengen. Dit geldt
    ook voor gemaakte kosten, kosten voortvloeiend uit de opschorting en uren die wij/door ons
    ingeschakelde derden op dat moment al hebben gereserveerd voor de opschortingsperiode.
  75. Kosten die wij maken voor het hervatten van de werkzaamheden/leveringen zijn ook voor uw
    rekening. Kunnen wij de uitvoering van de overeenkomst na de opschorting niet hervatten? Dan
    mogen wij de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden.
    Artikel 23: Toepasselijk recht – bevoegde rechter
  76. Op onze overeenkomsten is Nederlands recht van toepassing.
  77. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (CISG) sluiten wij uit.
  78. Wij leggen geschillen voor aan de rechter die bevoegd is in onze vestigingsplaats. Daarnaast
    behouden wij ook altijd het recht het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in uw
    vestigings- of woonplaats.
  79. Als consument mag u altijd kiezen voor de wettelijk bevoegde rechter, ook als wij voor een andere
    rechter kiezen. U informeert ons dan binnen een maand na ontvangst van dagvaarding over uw keuze.
  80. Als u gevestigd/woonachtig bent buiten Nederland, mogen wij het geschil ook voorleggen aan de
    bevoegde rechter in het land of de staat waar u gevestigd bent/woont.
    Datum: 14 augustus 2023

Solliciteer direct

Vakheld gezocht!
Ben jij die persoon?

Solliciteer dan direct en kom te weten wat Sterk je te bieden heeft. Naast een sterke bak koffie of een beginnend gesprek. Sterk punt

"*" geeft vereiste velden aan

Door verder te klikken ga je akkoord met onze Algemene voorwaarden.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.